Meer publiek bereiken

Vraag jij je af op welke manier jij jouw site zou kunnen inzetten om meer bezoekers te krijgen op je site? Wil je jouw site aantrekkelijker maken voor je bezoekers zodat ze langer op je site blijven en meer onderdelen van je site bezoeken? Search Engine Optimization (SEO) is een studie op zich, maar wij hebben een aantal tips voor jou opgesteld.

Meld je site aan bij Google

Er zijn veel zoekmachines waar jij je site kunt aanmelden, één van de grootste is Google. Het is dus belangrijk om daar gevonden te worden. Je kunt zelf je site aanmelden bij Google via http://www.google.nl/addurl. Verder is het aan Google wanneer jouw site wordt geïndexeerd (opgenomen in Google) en op welke positie. Google houdt er ook rekening mee of je een Google+ profiel hebt.

Diensten van Google

Google heeft drie diensten die belangrijk zijn om je site bekender te maken:

  • Google Analytics - Als jij je hier aanmeldt en de tracking code invult bij je persoonlijke gegevens kun je hier uitgebreide statistieken over het bezoek van je site zien.
  • Webmaster central - Meld je hier aan om ervoor te zorgen dat Google jouw site regelmatig opnieuw indexeert.
  • Adwords - Hier kun je - betaald - adverteren om jouw site hoger in de zoekresultaten van Google te plaatsen.

Social media

Social media worden van steeds groter belang bij het onder de aandacht brengen van je werk en het genereren van meer bezoekers.

Hieronder vind je een aantal bekende social media:

  • Facebook: Het grootste sociale netwerk ter wereld.
  • Google+: Heeft een groeiend aantal leden en wordt daarom steeds belangrijker als sociaal netwerk.
  • Youtube: Voor het delen van video's, bijvoorbeeld een profiel van jou zelf als kunstenaar.
  • Linkedin: Zakelijk online netwerk, geschikt om contacten te leggen met bedrijven.
  • Twitter: Geschikt voor het delen van je bericht of mening, in 140 tekens
  • Instagram: Fotonetwerk van Facebook

Links vanaf andere pagina's

Ga op zoek naar relevante sites op internet en vraag eens met een kort mailtje om een link naar je site. Via de 'beheer - links naar favorieten'-pagina kan je links terug maken naar relevante sites. Dat is leuk, maar links terug naar je site is belangrijker! Je kunt natuurlijk ook links uitwisselen met collega-fotografen. dit klinkt als 'leuren' maar heel normaal en juist de bedoeling, daarmee wordt internet het 'web' van links zoals het bedoeld is!

Update je site regelmatig

Het is van belang om je website actueel te houden en deze regelmatig te voorzien van nieuwe inhoud. Zo komen bezoekers regelmatig op je site en indexeert Google je beter. Wat kun je doen?

  • Nieuw werk gemaakt? Plaats het op je site, met juiste titel en beschrijving.
  • Is er een artikel verschenen over je werk? Plaats een scan hiervan op je site bij Publicaties. Je bereikt zo een breder publiek dan enkel de lezers van de krant of tijdschrift.
  • Bekijk af en toe eens kritisch je informatiepagina's. Schrap overbodige informatie, update je cv, check nog eens goed op spelfouten.
  • Verfris je website met een nieuw uiterlijk: kies eens een ander design voor je site en voeg een header toe van een actueel werk of je logo.

Fotoport biedt je ook diverse mogelijkheden om je publiek te bereiken en uit te breiden:

  • Activeer je Gastenboek. Bij een nieuw bericht in je gastenboek krijg je een bericht. Spam kun je op je beheerpagina verwijderen uit je gastenboek. Markeer het bericht dan ook op je reactiepagina als spam.
  • Via je reactiepagina op je site kunnen bezoekers contact met je opnemen. Wij sturen je automatisch een mail van dit bericht, maar je kunt deze ook terugvinden in je beheertool. Reageer vlot op reactie, dit kan een potentiële klant zijn.